Tentoonstelling stadsmuseum Woerden: Vrouwen voor de lens, van zeldzaam tot selfie

Vrouwen voor de lens, van zeldzaam tot selfie

donderdag 13 februari 2020 t/m zondag 15 maart 2020

Vanaf zaterdag 23 november is in het Stadsmuseum Woerden de bijzondere fototentoonstelling ‘Vrouwen voor de lens, van zeldzaam tot selfie’ te zien. Aan het eind van het jaar waarin 100 jaar vrouwenkiesrecht wordt gevierd, brengt het Stadsmuseum met deze tentoonstelling een ode aan alle vrouwen in Woerden en omgeving. Voor de tentoonstelling is samengewerkt met het Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard, dat een rijke collectie foto’s beheert. Veel foto’s zijn ook ingebracht door inwoners, na een oproep eerder dit jaar.

Het resultaat is een rijk geschakeerde mix van studiofoto’s, beelden van gezinnen of damesclubjes en werksituaties zoals boerenbedrijven, fabrieken, winkels en ateliers. Soms zijn de vrouwen het onderwerp van de foto, maar vaker staan ze er toevallig op, bijvoorbeeld in straatgezichten. Je vraagt je af: Wie zijn deze vrouwen en wat doen ze in het dagelijks leven? Wat betekenen ze voor Woerden en omgeving? De prachtige anekdotes in het tentoonstellingsboekje geven de vrouwen een eigen gezicht en verhaal.

Zeldzame foto’s
De tentoonstelling heeft de ondertitel ‘Van zeldzaam tot selfie’ meegekregen. In de 19de en begin 20ste eeuw zijn vrouwen in de fotografie een zeldzaamheid. Fotografie is nog een kostbaar medium en wordt alleen gebruikt voor bijzondere momenten. Als vrouwen al op de foto gaan, zijn het studioportretten of foto’s van evenementen waar zij als ‘vrouw van een belangrijke man’ aanwezig zijn.

Dit staat in schril contrast met de huidige overvloed aan foto’s, waarbij vrouwen minstens zo vaak op de foto gaan als mannen. Met de smartphone hebben we immers altijd een camera op zak en het maken van een foto kost niets. De selfie is verheven tot kunst. We verspreiden ze constant via social media. Wat een verschil!

Selfiehoek
Vroeger werden portretten vaak gemaakt in speciaal ingerichte fotostudio’s. In de tentoonstelling is een kleine fotostudio nagebootst. Combineer oud en nieuw en maak van jezelf een selfie en deel die op de Facebook pagina van het museum: @StadsmuseumWoerden.

Bij deze tentoonstelling is er elke 1ste zondag en 3de donderdag van de maand om 14.00 uur een gratis instaprondleiding.

Selfie van bezoeker, gepost op facebook

selfie van bezoeker, gepost op facebook