Tentoonstelling stadsmuseum Woerden: (ON)PEILBAAR WATER, 8 hedendaagse kunstenaars over de relatie tussen mens en water in het Groene Hart

zaterdag 22 oktober 2022 t/m zondag 5 maart 2023

Water: in onze streek is het overal. 8 hedendaagse kunstenaars hebben zich erdoor laten inspireren en maakten er speciaal voor het museum een kunstwerk bij. De aanleiding voor deze tentoonstelling is het feestelijke jubileum in 2022 van 900 jaar waterbeheer in Nederland en 700 jaar Groot Waterschap Woerden. Ook herdenken we het rampjaar 1672, nu 350 jaar geleden.

Rampjaar
1672, de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden wordt aangevallen door het Franse leger onder leiding van Zonnekoning Lodewijk de XIV. Een lange strook land -onder water gezet op bevel van stadhouder prins Willem III- dwingt de Fransen tot stilstand net buiten Woerden. Deze verdedigingszone staat nu bekend als de Oude Hollandse Waterlinie. Voor Woerden volgt anderhalf jaar bezetting en schrikbewind van het Franse leger. De boeren ten westen van Woerden komen in grote problemen door hun ondergelopen land.

Waterbeheersing
Tegen deze historische achtergrond heeft het museum acht hedendaagse kunstenaars gevraagd om een kunstwerk te maken. Allemaal hebben zich gebogen over het thema water in het Groene Hart. Over de verwoede pogingen van de mens om water te controleren en te benutten, maar ook over haar gevaar en kracht. De geschiedenis van ons waterrijke land leert dat totale waterbeheersing een illusie is. Je vraagt je af: moeten we in plaats van de maakbare natuur niet streven naar leven mét de natuur en ruimte maken voor water?

Van video- tot schilderkunst
De tentoonstelling is verrassend en uiteenlopend. De kunstenaars wonen en werken allemaal in Nederland maar hebben verschillende nationaliteiten en achtergronden. Ze werken in disciplines variërend van fotografie, videokunst, schilderkunst en textielkunst tot installaties en driedimensionaal werk. In korte video’s vertellen de kunstenaars meer over hun werk en hoe het is ontstaan.

Evenementen
Bij deze tentoonstelling worden gratis instaprondleidingen georganiseerd op de 1e en 3e zondag van de maand en de 2e en 4e donderdag van de maand om 14.00 uur.

In januari en februari zijn er op vijf dinsdagochtenden om 11.00 uur en woensdagavonden om 20.30 uur gratis online kunstkijklessen, in het kader van 'Het Stadsmuseum bij je thuis'. Data: 10, 11, 17, 18, 24, 25 en 31 januari, 1, 7 en 8 februari.

Op dinsdag 28 februari en donderdag 1 maart zijn families met kinderen van 7-12 jaar van harte welkom voor een speciale voorjaarsvakantie-activiteit rondom deze tentoonstelling. Van 14.00-15.30 uur.

Kijk voor meer informatie en komende activiteiten in de Agenda.