Tentoonstelling stadsmuseum Woerden: Jong en Bevrijd, ooggetuigen van WO II vertellen

Jong en Bevrijd, ooggetuigen van WO II vertellen

zaterdag 21 maart 2020 t/m zondag 30 augustus 2020

Hoe was het om jong te zijn in de oorlog? En om de bevrijding mee te maken, in 1945? In deze expositie vertellen ooggetuigen over die tijd van toen. Over de onvrijheid die de oorlog meebracht, de angst maar ook het gevoel van avontuur. Over het gemis van familieleden en gewetensvragen: wie was nu ‘goed’, wie ‘slecht’?

Je kunt deze tentoonstelling ook digitaal bekijken via de gezamenlijke webpagina Jong en Bevrijd.

Velen waren ongelooflijk blij na de bevrijding, maar voor anderen betekende het verwarring, ontzetting en onveiligheid. Niet voor iedereen was het een feest. Eensgezind zijn de geïnterviewden in hun diepe besef dat vrijheid iets is om zuinig op te zijn!

In de tentoonstelling zijn 20 portretten te zien van fotograaf Winfried Leeman. Hij maakte ze tijdens de interviews met de geportretteerden. Bij elke foto kun je met een audiotour luisteren naar de verhalen van deze persoon: hoe heeft hij of zij de bevrijding ervaren en welke rol hebben oorlog en bevrijding gehad in het verdere leven? Het zijn bijzondere verhalen over meestal gewone mensen. De teksten zijn ingesproken door jongeren, omdat de ooggetuigen destijds immers ook jong waren. Alle ooggetuigen wonen in de provincie Utrecht of hebben hier gewoond.

Een van de tentoonstellingszalen is ingericht als bioscoopje. Hier wordt een korte documentaire vertoont van 5 van de ooggetuigen. Bij de expositie hoort ook een boekje met daarin alle portretten en verhalen (te koop voor € 3,50).

Bij de tentoonstelling is online lesmateriaal ontwikkeld voor groep 7 en 8 door KUVO, in samenwerking met het Stadsmuseum. Met wat aanpassing ook bruikbaar voor andere doelgroepen.

Landschap Utrecht maakte een mooie clip van 2,5 minuut over de tentoonstelling.

Het project is een initiatief van Jos Meijs (interviews en teksten), Winfried Leeman (fotografie) en Izak van Rij (videografie). De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Stadsmuseum Rhenen en het Regionaal Archief Zuid-Utrecht.

Samenwerkende partners: Regionaal Archief Zuid-Utrecht, Stadsmuseum Rhenen, Stadsmuseum Woerden, Otto Wttewaall (Houten), 4 mei comité Wijk bij Duurstede, Stichting 4 en 5 mei Woerden, RHC Rijnstreek en Lopikerwaard, Stichts-Hollandse Historische Vereniging (Woerden), KUVO Woerden, Heemland College (Houten), Stichting Slag om de Grebbeberg (Rhenen), Stichting De Greb (Rhenen), Historische Vereniging Oudheidkamer Rhenen en omstreken