Tentoonstelling stadsmuseum Woerden: Ik schilder met licht. Hans van Ommeren, fotograaf

Ik schilder met licht. Hans van Ommeren, fotograaf

zaterdag 5 juni 2021 t/m zondag 19 september 2021

Deze zomer toont het Stadsmuseum Woerden foto’s van Hans van Ommeren (1948 - 2018). Hans was in zijn tijd een markante fotograaf in Nederland en hij woonde en werkte in Woerden. Hij was een bezeten vakman die bleef experimenteren en tegelijkertijd de techniek tot in de puntjes beheerste. In zijn reclamewerk maakte hij de kale werkelijkheid interessant. In zijn vrije werk was hij een dromer die onvermoeibaar zocht naar het perfecte beeld. Zelf zei hij “ik schilder met licht”.

Student
Als jongetje van acht jaar oud koopt Hans zijn eerste camera. Achteraf is dit het begin van zijn ontwikkeling tot fotograaf. Als student combineert hij zijn werk in de Woerdense fotowinkel van Jaap van der Vooren sr. met een opleiding aan de Fotovakschool in Den Haag. Op zijn 26ste begint hij als zelfstandig fotograaf in Woerden.

Ambacht
In de huidige tijd van smartphones en camera’s met automatische instellingen kan iedereen goede foto’s maken. Maar vóór deze ontwikkelingen vereiste de fotografie veel technische kennis van licht, diafragma, lenzen en chemische reacties. Hans is een echte ambachtsman die deze technieken tot in de puntjes beheerst. Hij experimenteert dagenlang met een zelf gebouwde camera, waar hij steeds andere lenzen in schuift. Als eenmaal de digitale fotografie zijn intrede doet, ontwikkelt hij zich tot expert op dit gebied. Maar toch bewerkt Hans zijn foto’s zo min mogelijk. Voor hem telt maar één ding: het resultaat dat de fotograaf uit de camera weet te halen.

Commercieel
Fotografie is niet zo objectief als vaak gedacht wordt. Op foto’s komen objecten vaak mooier uit dan ze zijn: de fotograaf zet de werkelijkheid naar zijn hand. Vooral in reclame speelt dit een rol. De commerciële foto’s van Hans zijn meer dan een kale registratie van de werkelijkheid. Ze wekken nieuwsgierigheid op naar het verhaal achter de foto en dwingen je tot nadenken.

Kunst
Na 55 jaar stopt Hans met zijn werk als reclamefotograaf en richt hij zich steeds meer op vrij werk. In het project Troostbomen ‘schildert hij met licht’ vertelt hij zelf. De foto’s van mystieke en in nevelen gehulde bomen lijken niet ‘echt’ en stevig gefotoshopt. Toch maakt Hans ze zonder enige vorm van digitale bewerking.

Korte filmpjes
In deze tentoonstelling maak je (opnieuw) kennis met de verschillende kanten van de fotografie. Fotografie als kunst, reclame of als document van de wereld om ons heen; het valt allemaal te herkennen in het werk van Van Ommeren. In korte filmpjes kom je meer te weten over de werkwijze van Hans als fotograaf en leer je de man beter kennen. Een Art director en professionals uit het vak komen aan het woord maar ook leerlingen en goede vrienden.

Cultuur in Woerden
Naast fotografie had Hans een grote liefde voor kunst en cultuur. Hij ontwikkelde zich tot één van de voortrekkers van het culturele leven in Woerden. Hij was betrokken bij de oprichting van het Stadsmuseum en de stichting Vrienden van het Stadsmuseum. In de Gewelven van het Kasteel Woerden organiseerde hij foto exposities en hij zette zich in voor initiatieven voor Woerdense (amateur)fotografen. Ook ondersteunde hij vele culturele initiatieven van anderen. Vele Woerdenaren hebben lessen fotografie van Hans gehad.

Bij de tentoonstelling worden verschillende activiteiten georganiseerd, zoals gratis instaprondleidingen op elke 1e zondag en 3e donderdag van de maand om 14.00 uur. De evenementen zijn natuurlijk afhankelijk van de op dat moment geldende Coronamaatregelen.

Bekijk de resultaten van het educatieprogramma i.s.m. KUVO
KUVO, de organisatie voor cultuureducatie voor scholen in Woerden, organiseert een educatief programma bij de tentoonstelling voor de derde klassers van de vmbo afdeling van het Minkema college. Vanwege corona krijgen de leerlingen online les van museummanager Arja van Veldhuizen. Samen kijken ze expres langzaam naar enkele werken van Hans van Ommeren via de methodiek van Visible Thinking.
Daarna werken ze o.l.v. hun CKV-docent aan een foto-opdracht geïnspireerd door de Troostbomen. KUVO publiceert de beste resultaten online in een galerij op IZI travel. Klik HIER voor de online presentatie en kijk dan in de map #No Filter
(In de andere map zit de opbrengst van het parallelle project van Galerie Van Slagmaat, ook de moeite waard.)

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het V.S.B. Fonds Woerden, de stichting Vrienden van het Stadsmuseum Woerden en Rotary Club Woerden.

Beeld boven: Hans van Ommeren, Troostboom, foto
Beeld rechtsboven: Hans van Ommeren, Glazen pot, foto