Tentoonstelling stadsmuseum Woerden: GeKOEsterd - koeien in de kunst

GeKOEsterd - koeien in de kunst

zondag 3 oktober 2021 t/m zondag 15 mei 2022

In Woerden kun je niet om de koeien heen! In de tentoonstelling 'GeKOEsterd' vind je koeien in schilderijen en beelden vanaf de 17de eeuw tot nu.

De koe zit in het Woerdens DNA

Koeien zijn van oudsher erg belangrijk voor Woerden en het Groene Hart. Op de natte bodem wil alleen maar gras groeien, akkerbouw is geen optie. Daarom houden de boeren hier vooral koeien. In 1410 krijgt Woerden al marktrechten en worden er ieder jaar in oktober koeien verhandeld. In de loop der eeuwen wordt aan de markt allerlei vertier toegevoegd. Aan het begin van de 21ste eeuw wordt de handel in koeien vervangen door een koeienshow. Sinds 2017 behoort de Koeiemart tot het nationaal immaterieel erfgoed.

Koe in de Kunst

In het museum zie je de loeiende dames in allerlei stijlen, tijden en stromingen. Bijvoorbeeld in 17de-eeuwse veestukken en Italianiserende landschappen maar ook in mythologische voorstellingen. Zo is er werk van dé 17de-eeuwse veeschilder Paulus Potter maar ook van Nicolaes Berchem en Karel Dujardin. Haagse School-schilders zoals Willem Maris, Anton Mauve en Willem Roelofs zijn vertegenwoordigd en natuurlijk ontbreekt het werk van Woerdense modernist Leo Gestel niet. De vele interpretaties laten zien dat koeien onlosmakelijk verbonden zijn met de Nederlandse cultuur. Hedendaagse kunstenaars als Pieter Pander, Marleen Felius en Hans Versfelt tonen hun hedendaagse kijk op deze beesten. Kortom: hulde aan de koe!

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Cultuur Platform Woerden, Stichting Vrienden van het Stadsmuseum, Mondriaan fonds, K.F. Hein Fonds, V.S.B. Fonds Woerden, Prins Bernhard Cultuurfonds en het Rabo Dichtbijfonds.

Paulus Potter, collectie Rijksmuseum

Jaap vd Vooren sr. Collectie Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard

koeienshow, foto gemeente Woerden Alex de Kuijper