Tentoonstelling stadsmuseum Woerden: BON VOYAGE! 100 jaar reisschetsen - Cornelis Vreedenburgh en kunstenaars van nu

BON VOYAGE! 100 jaar reisschetsen - Cornelis Vreedenburgh en kunstenaars van nu

zaterdag 13 mei 2023 t/m zondag 5 november 2023

In de zomer van 2023 nemen we u mee naar vakanties uit het verleden en van vandaag. We vertellen het verhaal van de reizen van de in Woerden geboren kunstschilder Cornelis Vreedenburgh (1880-1947) en kijken naar reistekeningen van hedendaagse kunstenaars. Deze tentoonstelling is samengesteld uit werken uit eigen collectie en bruiklenen van o.a. het Rijksmuseum.

Cornelis Vreedenbrugh (1880-1946)

Net zoals veel kunstenaars in zijn tijd, maakt Vreedenburgh graag buitenlandse reizen. Vooral om nieuwe indrukken op te doen en om zich verder te ontwikkelen. Vanaf 1910 gaat hij bijvoorbeeld naar de Provence, St.-Tropez, Parijs, Zwitserland, Italië en Portugal en tekent daar zuidelijke landschappen en pittoreske dorpjes. In 1936 gaat hij voor tijdschrift Panorama naar Palestina om daar te schilderen en te schrijven. Tijdens een lange, hete reis tekent hij prachtige, zon doordrenkte landschappen en de kleine straatjes en inwoners van Jeruzalem.

Auto’s en vliegtuigen
De reistekeningen van Vreedenburgh laten zijn tekentalent zien, maar geven ook een prachtig beeld van zijn tijd. Aan de Middellandse zee ziet hij de eerste auto’s en vliegtuigjes en in Brussel de laatste hoedenmode. Maar hij tekent ook de prachtige, traditionele kleding van mensen uit het Midden Oosten. Op vakantie gaan is in Vreedenburgh’s tijd nog niet vanzelfsprekend en reizen is soms een flinke uitdaging. Je vraagt je af wat voor indrukken hij opdeed en wat hij tegenkwam. Waarin verschillen de vakanties van nu van die van toen? En hoe zijn de bekende vakantiebestemmingen zoals Zuid-Frankrijk en Italië sindsdien veranderd?

Smartphones
Reistekeningen zijn niet alleen iets van vroeger. Ook in onze tijd van smartphone foto’s, zijn er kunstenaars die de tijd nemen om op reis te tekenen. Bijvoorbeeld Peti Buchel, Anne Jitske Salverda en Gineke Zikken. Maar wat voegen reisschetsen nog toe als je veel sneller en makkelijker een foto kan maken? En waar dienen de tekeningen voor? Zijn het geheugensteuntjes die nog uitgewerkt worden in het atelier? Zijn het alleen leuke vakantie herinneringen? Of zijn het misschien kunstwerken op zich?

Peti Buchel (1946) is bekend van haar cartoons en graphic journalism. Anne Jitske Salverda (1956) schildert landschappen en werkt altijd buiten. Gineke Zikken (1959) vindt haar onderwerpen ook in het landschap, maar voor haar houdt dit niet alleen de natuur in. Industriegebieden, loodsen en bruggen zorgen eveneens voor inspiratie.

Activiteiten
Bij deze zomerse tentoonstelling organiseert het museum weer een aantal activiteiten zoals instaprondleidingen en kinderworkshops. De gratis instaprondleidingen zijn op de 1e en 3e zondag van de maand en de 2e en 4e donderdag van de maand om 14.00 uur. Kijk voor meer informatie in de agenda

Ook is er bij deze tentoonstelling een leuke speurtocht met zoekplaatjes beschikbaar!

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door VSB Fonds Woerden, Cultureel Platform Woerden, stichting Zabawas, stichting VVNK, stichting Gifted Art en Vrienden van het Stadsmuseum Woerden.