Zomerspeurtocht met Julius Zebra- Rollenbollen met de Romeinen

15/07/2021 - Deze zomer kunnen kinderen op zoek naar Julius Zebra in de Romeinen-tentoonstelling in het Stadsmuseum. Daar zijn een aantal illustraties te vinden van de avontuurlijke zebra uit het kinderboek 'Julius Zebra - Rollenbollen met de Romeinen'.
Dit boek is één van de boeken die kinderen kunnen lezen in het kader van de leespromotieactie 'Klooien met kinderboeken' van de bibliotheek.

Julius Zebra is een grappig figuurtje dat in het boek per ongeluk tussen de Romeinen beland. In de speurtocht ontdek je dat veel van wat Julius ziet ook in Woerden terug te vinden was!
Dus: kom speuren en vind de juiste voorwerpen bij de plaatjes. Kun je van de gevonden letters een woord maken?

Deze speurtocht is gemaakt voor de Klooien met kinderboeken-campagne van Bibliotheek Het Groene Hart, maar je kunt hem ook los doen. De speurtocht is gratis.

Klooien met kinderboeken

Met deze campagne wakkert de bibliotheek het leesplezier bij kinderen aan, ook in de zomervakantie. Veel Woerdense kinderen hebben een stempelkaart gekregen via school, of halen deze op in de bibliotheek. Gedurende de vakantie lezen zij allerlei boeken, zowel informatief als verhalend. Bij elk boek zit een zogenoemde klooiopdracht. Hebben de kinderen een opdracht gedaan, dan verdienen ze een stempel. Stempelkaart vol? Dan kan er een leuk prijsje opgehaald worden in de bibliotheek.

Het Stadsmuseum is nu 'Officiële Klooilocatie'! Bij ons is het bezoek dus gekoppeld aan het boek van Julus Zebra. Met de speurtocht kunnen de kinderen op speelse wijze door de expositie gaan, terwijl ze daarnaast nogmaals het boek van Julius onder de aandacht krijgen.

Julius Zebra - Rollenbollen met de Romeinen is geschreven door Gary Northfield en in Nederland uitgegeven door Luitingh-Sijthof. Het museum dankt deze uitgeverij hartelijk voor de toestemming om de grappige illustraties te gebruiken.