Stage in het Stadsmuseum

19/02/2021 - Op dit moment lopen er twee studenten stage bij het Stadsmuseum Woerden. De een is bezig met de aankomende tentoonstelling over de Koeiemart, terwijl de ander voornamelijk in het depot te vinden is. Hier vertellen ze wie ze zijn, wat ze van de stage vinden en wat ze nou precies aan het doen zijn.

Robin Kissels

Ja, de tentoonstelling over de Koeiemart is mijn pakkie-an. En daar ben ik ook druk mee bezig hoor. Zo schrijf ik berichten voor social media die nu ook zijn opgenomen in de krant, organiseer ik de gesprekken met Woerdenaren over wat zij nou vinden van de Koeiemart en duik ik diep in de krochten van de plaatselijke archieven op zoek naar historische bronnen. Dit was in het begin nogal een uitdaging omdat ik tot een paar maanden terug niet eens wist dat de Koeiemart bestond! Ondertussen heb ik al veel meer inzicht gekregen in de zaak en als ik nou ook nog ooit een keer de mart echt mee mag maken ben ik natuurlijk dé expert van Nederland. Zo werkt dat toch?

Hannah Bakker

Ik loop stage in het museum vanuit het tweede jaar van de opleiding Cultureel Erfgoed aan de Reinwardt Academie. Deze opleiding richt zich op eigenlijk alles wat met erfgoed en musea te maken heeft (afgestudeerden mogen zich een heuse ‘erfgoedproffesional’ noemen).
Tijdens mijn tijd bij het Stadsmuseum houd ik mij vooral bezig met het opstarten van het collectieproject. Dit project richt zich erop om de opslag en registratie van de objecten meer museaal verantwoord te maken. We gaan dus onder andere het depot opruimen en herinrichten, en objecten opnieuw nummeren.
Samen met een leuke en enthousiaste groep vrijwilligers gaan we er zo voor zorgen dat het depot langzamerhand een hele make-over krijgt. Verder hoop ik hier iets meer te ontdekken over welke kant ik met de opleiding op wil, collectiebeheer of toch iets anders? In ieder geval weet zeker dat ik bij het museum een hele leerzame tijd ga beleven, en ik kijk er naar uit om samen met het nieuwe collectieteam een waardevolle bijdrage te leveren aan dit project!

foto: het collectieteam krijgt training over het registratiesysteem, Hannah zit helemaal links