Stadsmuseum Woerden zoekt voorwerpen met een verhaal over migratie

22/02/2023 - Veel mensen uit het buitenland die in Woerden zijn komen wonen, kunnen verhalen vertellen over hun eerste jaren hier. Ze zijn naar Woerden gekomen vanwege de politieke- of oorlogssituatie in hun thuisland of bijvoorbeeld om hun liefde achterna te reizen. Vaak hebben ze nog voorwerpen die hen herinneren aan hun begintijd hier.

Voor de nieuwe vaste presentatie is Stadsmuseum Woerden op zoek naar dit soort voorwerpen. Deze presentatie gaat over de geschiedenis van Woerden en daarin spelen de bewoners van de gemeente een belangrijke rol.

Het kunnen voorwerpen zijn die je hebt meegenomen van ‘thuis’, die je hier in de begintijd hebt gekregen of gekocht of die horen bij de overstap naar Nederland. Het kunnen hele mooie, waardevolle objecten zijn, maar ook hele ‘gewone’, alledaagse objecten. Het gaat om het verhaal achter het object.

Heb jij of ken jij iemand met object met een migratieverhaal? Stuur dan een mail naar contact@stadsmuseumwoerden.nl met een foto van het object en een korte beschrijving van het verhaal. Het museum zal dan contact met je opnemen.

Op de foto een warmhoudketel, waarmee Molukse Woerdenaren meerdere gerechten boven elkaar warm konden houden bij het transport tussen gezamenlijke keuken en woonvertrek. Met dank aan Sinar Maluku.