Openluchttentoonstelling Shoppen met de Romeinen

08/09/2021 - Nederland heeft er een icoon van wereldformaat bij. Op 27 juli heeft het Werelderfgoedcomité van Unesco de Neder-Germaanse Limes de status van Werelderfgoed toegekend. Het is een wereldwijde erkenning van de unieke en universele waarde van ons deel van de Limes, vertegenwoordigd door in totaal 19 archeologische vindplaatsen uit de Romeinse tijd, verspreid over de provincies Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland. Ook het castellum in Woerden, dat zich onder het Kerkplein bevindt, is vanaf nu Werelderfgoed!

Om te vieren dat we hier in Woerden Werelderfgoed hebben en om zoveel mogelijk Woerdenaren te bereiken, kun je vanaf dit weekend de openluchttentoonstelling 'Shoppen met de Romeinen' in de stad terugvinden.

Wandelroute en speurtocht

De openluchttentoonstelling bestaat uit 12 verhalen over Romeinse voorwerpen uit Stadsmuseum Woerden die zijn gekoppeld aan wat verkocht wordt in de winkels van nu. Zouden de Romeinen van toen dezelfde dingen kunnen kopen in de winkels van NU? Al windowshoppend kom je de voorwerpen tegen op etalages in het centrum van Woerden.

Speciaal voor gezinnen is bij de wandelroute een speurtocht ontwikkeld, die langs alle etalages met voorwerpen voert. Kom erachter welk parfumtype je bent en ontcijfer een boodschap van een beroemde Woerdense Romein! De wandelroute en speurtocht zijn gratis te verkrijgen in het Stadsmuseum, VVV Kaaspakhuis en Bibliotheek het Groene Hart. De openluchttentoonstelling is tot en met 24 oktober te zien.

In de speurtocht komt het Rota-spel voor, een Romeinse variant op boter, kaas en eieren. Een pdf met dat spel kun je hier downloaden. Veel succes!

Speciale actie Open Monumentendagen 11 en 12 september

Tijdens de Open Monumentendagen is er een leuke actie. Dan staat er een speciale Limes-kraam bij het Stadsmuseum en op het Kerkplein. Kinderen die de speurtocht maken, kunnen op deze dagen een mooie prijs winnen! De speurtocht kan worden opgehaald en ingeleverd bij onze marktkraam. Op beide dagen trekken we om 15.45u een winnaar uit de inzendingen.
Zie voor de details de informatie van de Open Monumentendag Woerden.

shoppen met de Romeinen

Rota-spel