Model Romeins schip op de Rijn van leerlingen Kalsbeekcollege tijdelijk in het museum te zien

18/04/2019 - Tussen 1 en 4 april bezochten bijna 250 brugklassers van het Kalsbeekcollege het museum in het kader van hun projectweek over de Romeinen. Ze sloten de week af met presentaties op school. Wethouder George Becht, museummanager Arja van Veldhuizen en een oud geschiedenisdocent van het Kalsbeek vormden de jury. De winnende presentatie van de mavo/havo klassen is nu tot en met 12 mei tentoongesteld op de zolder van het Stadsmuseum.

In de projectweek verdiepten de leerlingen zich niet alleen in Romeins Woerden, maar leerden ze en passant van alles over het doen van onderzoek. 'Rivier de Rijn' was het onderzoeksthema van Nikki van den Hadelkamp, Gwen van der Meer, Anouk van Deuren en Nicky Schouten. Zij goten hun presentatie in de vorm van een zelfgebouwd model van de Rijn met daarin een handelsboot, die op het punt staat om aan te meren aan de steiger.

Ze schrijven erover: "We vonden dit een leuke ervaring en een nieuwe uitdaging. We zijn trots op ons project en we hadden niet verwacht dat we dit zouden winnen!".

Tot en met de Romeinenweek kan iedereen hun product komen bewonderen, naast het model van de Woerden 7 en bij de bijzondere Romeinse vondsten.

Ook onder de havo/vwo klassen van het Kalsbeek was er overigens een winnende groep. Zij hadden een prachtig filmpje gemaakt waarin ze zelf acteren in een show geïnspireerd op de TV serie 'Welkom bij de Romeinen'. Ze hadden - met de nodige dosis humor - fantastisch de opgedane kennis verwerkt. Jammer genoeg kan het museum dit filmpje niet met je delen.