Logboek Restauratie Beleg van Woerden voltooid - schilderij is terug in het museum!

01/05/2019 - Op 30 april heeft Burgemeester Molkenboer het schilderij 'het Beleg van Woerden' onthuld, dat na een maandenlange restauratie eindelijk weer tentoongesteld kan worden voor het publiek in de Vroedschapszaal van het Stadsmuseum.

De langdurige restauratie van het Beleg van Woerden is afgerond! Maandag 29 april is het schilderij opgehaald bij de restaurator. Dinsdagavond is het onthuld door de burgemeester in aanwezigheid van een aantal sponsoren, pers en medewerkers van het museum.

Restaurator Hans van Dam nam de aanwezigen eerst mee in het proces van restauratie, waar hij meer dan 250 uur werk in heeft zitten. Met enige ontzetting keken de aanwezigen naar de foto's van gehavende staat van het schilderij, nadat de vernislagen en overschilderingen waren verwijderd. Hans liet zien welke overschilderingen hij heeft verwijderd en wat er aan details onder te voorschijn is gekomen.

Burgemeester Molkenboer benadrukte het belang van het doorvertellen van geschiedenis, zeker van zo'n cruciale periode als de belegering van Woerden in 1575/76 door het Spaanse leger, tijdens de tachtigjarige oorlog die ons land gevormd heeft. Met dit meer dan 400 jaar oude schilderij kan het museum die verhalen weer met verve doorvertellen. Museummanager Arja van Veldhuizen is om die reden ook bijzonder blij dat het schilderij - dankzij de donaties van velen tijdens de crowdfundingsactie van afgelopen najaar - nu weer in zo'n goede staat is dat het weer tentoongesteld kan worden in het museum.

Na afloop van de bijeenkomst dromden de toehoorders samen om het schilderij nauwkeurig te bekijken en de resultaten van de noeste arbeid van Hans van Dam te bewonderen.

grote foto: Trudelies de Graaf

kleine foto's: Ernst van Keulen