Koeienverzamelingen gezocht voor Koeiemart tentoonstelling

10/05/2021 - Het Stadsmuseum is op zoek naar ‘Koeienverzamelingen’ voor een pop-up tentoonstelling over de Koeimart die dit najaar op een tijdelijke locatie in de Rijnstraat in Woerden zal openen. Het is een van de twee tentoonstellingen, die het museum samen met de Stichting Nederlands Immaterieel Erfgoed Koeiemart in voorbereiding heeft. In het museum zelf zal de tentoonstelling ‘Koe in de Kunst’ te zien zijn.

De Koeiemart tentoonstelling op locatie in de Rijnstraat gaat over verleden, heden en de toekomst van de Koeiemart. Op deze informele ontmoetingsplek worden de topstukken uit de koeienverzameling getoond. De tentoonstelling loopt van begin oktober tot begin februari.

Verzamel je ‘koeien’ en wil je een paar van je topstukken uitlenen?

Hieronder hebben we op een rij gezet hoe het in zijn werk gaat.

Ik wil mijn koeienverzameling aanmelden, hoe werkt dat?

Stuur een mail over jouw verzameling naar contact@stadsmuseumwoerden.nl en doe er een of meerdere foto‘s bij van de verzameling, als dat mogelijk is.
Een medewerker / vrijwilliger van het museum neemt daarna contact met je op. Dit kan eventjes duren. We streven ernaar om binnen 10 werkdagen te reageren.
Alle inzendingen worden verzameld. Uit alle inzendingen zal een selectie gemaakt worden. Inzenden kan tot woensdag 7 juli.

Uiterlijk 1 augustus is bekend welke voorwerpen in de tentoonstelling komen.
Als jouw voorwerpen geselecteerd zijn, worden afspraken gemaakt over het uitlenen aan het museum. Dit doen we ondermeer met een bruikleenovereenkomst. Ook sluiten we een verzeking af voor je voorwerpen voor de looptijd van het uitlenen en tentoonstellen.

Veel gestelde vragen

• Tot wanneer kan ik mijn verzameling aanmelden?
    Aanmelden kan tot woensdag 7 juli 2021.

• Als ik mijn verzameling aanmeld, worden mijn voorwerpen dan opgenomen in de tentoonstelling?
    Het museum zal alle inzendingen met zorg bekijken. In overleg met de verzamelaar zal worden besloten welk(e) voorwerp(en) deel gaan nemen aan de tentoonstelling. Aanmelden betekent niet automatisch dat de verzameling geselecteerd zal worden om tentoongesteld te worden.

• Als mijn voorwerpen tentoongesteld worden, zijn ze dan goed beschermd?
    Voor de voorwerpen zal een passende presentatievorm gekozen worden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze beschadigen. Het museum zal de voorwerpen voor de periode van de tentoonstelling verzekeren (inclusief de tijd voor de opbouw en inrichting van de tentoonstelling).

• Hoe lang duurt de pop-up tentoonstelling?
    In totaal duurt de tentoonstelling zo’n 4 maanden. De pop-up tentoonstelling loopt van begin oktober tot begin februari 2022. De exacte data zijn nog niet bekend.
    Voor het inrichten van de tentoonstelling willen we de voorwerpen graag vanaf begin september tot onze beschikking hebben.

• Krijg ik een vergoeding voor het tentoonstellen van mijn voorwerpen?
    Nee, voor het tentoonstellen van de voorwerpen kan het museum helaas geen vergoeding geven. We zullen wel zorgen voor een aantal gratis toegangskaarten voor de tentoonstelling in het museum. En we zullen ook nog iets leuks organiseren voor de bruikleengevers, afhankelijk van wat mogelijk is i.v.m. corona.

Ter inspiratie een deel van de koeienverzameling van mevr. C. van Dam (foto C. van Dam)