Arnold Miltenburg overhandigt zijn Woerdense filmmateriaal aan museum en archief

25/04/2019 -

Van 1972 - 2015 maakte de Woerdense filmmaker Arnold Miltenburg opnames van allerlei gebeurtenissen in Woerden. Bandenvol materiaal heeft hij zo verzameld van inmiddels vervlogen tijden. Op 23 april overhandigde hij zijn Woerdense oevre aan zowel het Stadsmuseum als het Streekarchief. Arja van Veldhuizen, museummanager, en Frank van Rooijen van het Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard namen het in ontvangst.

Voor Miltenburg is het belangrijk dat zijn werk in de toekomst gebruikt kan worden in presentaties van het Stadsmuseum. Daar is het museum blij mee. Het RHC gaat ervoor zorgen dat de originele filmbanden onder de juiste condities bewaard worden en het gedigitaliseerde materiaal te raadplegen zal zijn voor alle belangstellenden. Zo wordt een uniek stukje historisch bronnenmateriaal veilig gesteld voor de toekomst.

De oudste film van Miltenburg bevat beelden van de viering in 1972 van zeshonderd jaar stadsrecht. In 1975 en 1976 maakten Miltenburg en zijn vrouw een Woerdense versie van het polygoon journaal, die destijds met veel succes getoond werd in de Woerdens bioscopen. Ook dat materiaal zit in de box dvdv's die Miltenburg overdroeg.

Eén band bevat materiaal dat niet van Miltenburg zelf is: daarop zitten opnames uit de jaren '30, gemaakt door de vader van de Woerdense fotograaf Jaap van der Vooren, die zelf ook bij de overhandiging aanwezig was. Miltenburg zorgde voor de digitalisering en volgens hem zijn dit de oudste bewegende beelden van Woerden.

foto: mevr. Miltenburg