137ste geboortedag Leo Gestel gevierd in het Stadsmuseum

27/11/2018 - Op zondag 25 november vierde het Stadsmuseum de verjaardag van Leo Gestel. Hij zou op 22 november 137 jaar zijn geworden. Tijdens het feestje werd ook de digitale Van Gestel-route gelanceerd en onthulde wethouder George Becht de twee nieuwe aanwinsten van het museum: kleine litho's met paarden.

Na een boeiende inleiding door Frans Lander over het leven van Leo Gestel, werd de splinternieuwe digitale Gestel-route gepresenteerd die gebruikers meeneemt langs de grote reproducties van Leo's werken die overal in de binnenstad van Woerden te zien zijn. Stadsdichteres Helga Huisjes maakte bij elk kunstwerk een gedicht dat te beluisteren is tijdens de route. Ook is er bij ieder kunstwerk extra achtergrondinformatie. Als je de IZI-travel app installeert op telefoon of tablet, kunt de de Van Gestel-route gratis downloaden.

Op 25 november droeg Helga Huisjes een aantal gedichten voor. Lex Albers, de samensteller van de digitale route en de drijvende kracht achter dit initiatief, gaf een korte toelichting op het gebruik ervan.

Voordat de taart werd aangesneden, onthulde wethouder George Becht de mooiste traktatie: de twee gloednieuwe aankopen van kleine litho's van de hand van Leo Gestel zelf. Conservator Stephanie gaf er een korte toelichting bij en vertelde over de belangrijke rol van paarden in het leven van Gestel.