Tentoonstelling stadsmuseum Woerden: Hallo Daglicht, topstukken uit het depot

Hallo Daglicht, topstukken uit het depot

zaterdag 9 april 2016 t/m zondag 26 juni 2016

Dit voorjaar toont het Stadsmuseum Woerden trots zijn eigen ‘verborgen’ schatten uit het depot. De selectie is divers maar het betreft zonder uitzondering topstukken die doorgaans niet aan het publiek getoond worden. De objecten en kunstwerken vertegenwoordigen allerlei disciplines en tijdvakken. Soms heel oud of juist recent, een enkele keer van onschatbare waarde en vaak met een mooi verhaal. Laat je verassen door fragiel Romeins glaswerk, een rijk gedecoreerde arrenslee of achttiende eeuws wandkleed. Of bewonder de werken van Woerdens zonen Leo Gestel en Cornelis Vreedenburgh, de beroemde waterschapskaart en een apostelbeeld uit 1500. Stuk voor stuk objecten die het daglicht verdienen!

Bewaren, conserveren en exposeren
Vanaf zijn oprichting in 1933 heeft het gemeentemuseum -nu het Stadsmuseum Woerden- een grote verzameling objecten aangelegd. Daarnaast werden in de loop der jaren ook veel objecten bij de gemeente Woerden in bewaring gegeven. Sinds zijn verzelfstandiging in 1995 beheert het museum zowel zijn eigen collectie als die van de gemeente Woerden: een totaal van ruim 1.100 objecten. Het doel is het bewaren, conserveren en exposeren van voorwerpen van kunst- en cultuurhistorisch belang, die verband houden met de stad en haar omgeving. Het museum bewaart dus kunstwerken en objecten maar óók de bijbehorende, historische verhalen.

Depot
Omdat het Stadsmuseum te klein is om al deze 1.100 objecten te kunnen laten zien, wordt een groot deel (naar schatting 90 % van het totaal) bewaard in een depot. Er zijn verschillende redenen om sommige stukken in het depot te bewaren en anderen te exposeren. Sommigen zijn te fragiel of kunnen niet goed tegen zonlicht. Voor anderen is gewoon geen plek binnen de vaste opstelling. Maar omdat de objecten het verdienen om gezien te worden, is nu het spreekwoordelijke stof weggeveegd en stralen ze in deze verrassende tentoonstelling!