Stadsmuseum Woerden koopt twee portretten van Leo Gestel

23/12/2015 - Onlangs heeft het Stadsmuseum Woerden twee werken van de bekende, uit Woerden afkomstige kunstenaar Leo Gestel (1881-1941) aan zijn collectie toegevoegd. Het museum kocht een krijttekening met het portret van zijn moeder en een olieverfschilderij met het portret van zijn kleine zusje Emmetje.

Het schilderij is een klein en intiem portretje dat Leo Gestel in 1905 schilderde van zijn toen achtjarige zusje. Emmetje kijkt de beschouwer schuin aan. Ze heeft los hangende krullen die boven op het hoofd zijn vastgebonden met een rode strik en draagt een donkerblauwe jurk met een witte kraag. Het schilderij is in de linker bovenhoek gesigneerd maar door een eerdere restauratie is een deel van het signatuur verdwenen. Uit de kleine punaisegaatjes aan de randen van het doek, blijkt dat Leo Gestel het werk ooit zelf op een houten paneeltje of aan de wand heeft gehangen.

Het portret dat Gestel van zijn moeder maakte, is een tekening in zwart krijt en houtskool. Met rood potlood bracht hij wat kleine kleuraccenten aan. Moeder heeft opgestoken haar en draagt een zwarte blouse met een rijk bewerkte, opstaande kraag. Onderaan de tekening staat het signatuur - L. Gestel 1904 -.

De werken vormen een mooie aanvulling op de collectie van het Stadsmuseum Woerden vanwege hun typisch familiaire en Woerdense karakter. Daarnaast heeft het Stadsmuseum reeds portretten van Gestel’s broers en vader Willem Gestel en een zelfportret in bezit. De twee recent aangekochte werken worden op dit moment geconserveerd en -indien nodig- schoongemaakt door restaurator van olieverfschilderijen Hans van Dam uit Woerden en papierrestauratieatelier Thea Vortsman en Floor Meijboom uit Zaandijk. De twee portretten zullen medio 2016 te zien zijn in het Stadsmuseum.

Over Leo Gestel
Leo Gestel werd geboren in Woerden. Zijn vader had een huisschildersbedrijf, was directeur van de plaatselijke Avondteekenschool en gaf Leo al jong tekenles. Op zijn twintigste verhuisde Leo Gestel naar Amsterdam om daar te studeren aan de Rijksnormaalschool voor Tekenleraren en de kunstacademie. Leo Gestel had een grote belangstelling voor (inter)nationale kunststromingen en dat reflecteert zich in zijn eigen werk. Zijn oeuvre kent dan ook vele onderscheidende perioden, zoals luminisme, kubisme, expressionisme en neo-classicisme. Gestel bleef tijdens zijn gehele carrière zijn stijl vernieuwen en maakte constant deel uit van de voorhoede van de Nederlandse kunstenaars. In zijn beginjaren werd hij samen met Piet Mondriaan en Jan Sluijters tot de ‘ultra-modernen’ gerekend. Gestel groeide uit tot een van de belangrijkste Nederlandse modernistische kunstenaars uit de eerste helft  van de twintigste eeuw.

De aankoop en conservering werd mede mogelijk gemaakt door het VSBfonds en het Rabo Dichtbijfonds Woerden.