Speciale activiteiten in Pop-up museum tijdens Koeiemart!

27 oktober 2022

Dè Koeiemart gaat dit jaar niet door, maar lang leve de Koeiemart! Op woensdag 27 oktober, de dag waarop het jaarlijkse festijn was gepland, pakt het Pop-up museum over de Koeiemart uit met tal van speciale activiteiten. Leer koeien melken van boer Klaas, knutsel je eigen koeienmasker en luister naar de ontboezemingen van oud marktmeester Gerard Jansen.

Vanaf 25 t/m 31 oktober is het in Woerden SNERTWEEK, de week waarin de Koeiemart valt. Voor het Pop-up museum aan Rijnstraat 37 is de Koeiemart-dag zelf,  de 27ste, de dag bij uitstek om een tandje bij te zetten: hier draait immers alles om de Woerdense Koeiemart! Kom deze dag dus extra genieten van deze tijdelijke extra locatie van Stadsmuseum Woerden. Met inzet van vele vrijwilligers zijn we erin geslaagd een mooi gevarieerd programma te maken, voor jong en oud. En nog gratis ook.

Programma:

11-14 uur: Koeien melken met boer Klaas. Klaas Chardon heeft zijn hele leven koeien gehouden op zijn boerderij op Rietveld. Hij demonstreert het koeien melken (bij een kunstkoe), daarna kun je zelf een poging wagen.

11-14 uur: Maak je eigen koeienmasker onder leiding van Nienke Dost, docent beeldende kunst in opleiding. Zo’n masker is bovendien super handig om te dragen bij de lampionnenoptocht van vrijdag.

14-16 uur: oud-markmeester Gerard Jansen vertelt! Hij zit boordevol verhalen over de Koeiemart, waar hij jarenlang tot over zijn oren bij betrokken was. En… hij neemt zijn plakboeken mee.

Kom dus langs bij het Pop-up museum aanstaande woensdag! Aanmelden is niet nodig. Ook op de andere dagen kun je (gratis) binnenlopen in de bijzondere wereld van de koe. Dit onderdeel van de tentoonstelling ‘Gekoesterd’ is nog te zien tot en met 6 februari 2022.

Pop-up museum binnenkant