Lezing Gé Vaartjes over Herman de Man en Het Wassende Water

Vrijdag 27 september 19.30-21.30 uur

Gé Vaartjes is kenner van Herman de Man en een enthousiast verteller. Aansluitend op de tentoonstelling 'Boeren van Toen' gaat hij dieper in op het bijzondere leven van De Man. Ook diens boek 'Het Wassende Water' komt aan de orde.

Citaten uit Het Wassende Water zijn onderdeel van de expositie. Ze laten de keerzijde zien van de soms romantische weergave van het boerenleven door de schilders van de Haagse school. De in Woerden geboren schrijver Herman de Man vertelt hier prachtig over in Het Wassende Water (1925). Deze oer-Hollandse klassieker gaat over het leven van een boerenzoon in de Lopikerwaard vol plichtsbesef en zelfopoffering.

In de lezing van Gé Vaartjes maak je nader kennis met de persoon van Herman de Man en diens turbulente en tragische leven.

Vaartjes is Neerlandicus. Tot 2015 doceerde hij het vak Nederlands aan het Haagse Gymnasium Haganum. Voor de ErasmusAcademie geeft hij Hovo-cursussen. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam staan, waaronder een biografie van Herman de Man (1999) en het fotoboek Beeld van De Man (2006). Thans werkt hij aan een biografie over Godfried Bomans (1913-1971).

De lezing wordt begeleid door een beeldpresentatie van grafisch vormgever Pim Oxener. Na de lezing kunnen de deelnemers de tentoonstelling bekijken. We sluiten de avond af met een drankje.

Kosten: € 6,00

De deur gaat open om 19.15 uur