Tentoonstelling stadsmuseum Woerden: Schatten van Woerdenaren - kunstbezit van stadsgenoten

Schatten van Woerdenaren - kunstbezit van stadsgenoten

zaterdag 23 januari 2016 t/m zondag 3 april 2016

Hoeveel prachtige kunstwerken in privébezit worden aan het publieke oog onttrokken? Hooguit als je een keer bij iemand op de koffie mag komen, ben je in de gelegenheid een blik te werpen op wat daar thuis boven de bank hangt. Voor één keer is die blik ons allen gegund tijdens de tentoonstelling 'Schatten van Woerdenaren'.

Gastconservatoren Netty de Groot en Richard Rietbergen van de Stichting Kunst op Ooghoogte doorkruisten Woerden en omstreken, op zoek naar topstukken in privébezit. De oogst is rijk: schilderijen, sculpturen, glaskunst, fotografie en grafiek van (inter)nationaal bekende kunstenaars zoals Christo - Joan Miró - Pablo Picasso - Isaac Israels - George Breitner - Jan Sluijters - Leo Gestel - Hildo Krop - Kees van Dongen - Armando en Cornelis Springer. De kunstwerken werden bij hoge uitzondering uitgeleend en zullen nu voor het eerst gezamenlijk te zien zijn.

Vergaap je aan de landschappen en havengezichten van Groene-Hartschilder Cornelis Vreedenburgh, de portretten van George Breitner en Emo Verkerk, een sculptuur van Theo “gouden kalf” Mackaay. Benader voorzichtig de fragiele glaskunst van Willem Heesen en zijn zoon Bernard, bekijk een van de laatste foto’s die werden gemaakt van componist Sergej Rachmaninov en bewonder de grafiek van de wereldberoemde Niki de St. Phalle. Verwonder je over De Nederlander betrapt door fotograaf Roel Visser.

Mis hem niet, deze unieke tentoonstelling in het sfeervolle zeventiende-eeuwse Stadsmuseum. En dat alles dankzij die schatten van Woerdenaren.

De tentoonstelling Schatten van Woerdenaren werd georganiseerd op initiatief en met medewerking van de Stichting Vrienden van het Stadsmuseum Woerden.

Het project kwam tot stand dankzij: VSBfonds Woerden, Cultureel Platform Woerden, Vrienden van het Stadsmuseum Woerden en stichting Stadsmuseum Woerden.