Crowdfundingsactie voor restauratie van het 'Beleg van Woerden'

23/08/2018 - In de collectie van het museum zit een uniek schilderij dat de belegering van Woerden in 1575/76 verbeeldt. Het is in deplorabele staat, maar vanaf oktober komt het uit het depot.

Tot en met 18 november is het schilderij gratis te zien in de hal van het museum. Ondertussen loopt een crowdfundingsactie om geld bijeen te brengen voor de broodnodige restauratie.
Vanaf 2 oktober is het mogelijk bij te dragen, via de website van Voordekunst.

Klik hier om naar de campagnepagina op VoorDeKunst te gaan.

Op de foto staat conservator Stephanie Rompa in het depot bij het gehavende schilderstuk (met dank aan fotograaf Marnix Schmidt). Het werd ruim vierhonderd jaar geleden gemaakt door een onbekende schilder, waarschijnlijk om in het stadhuis te hangen ter herinnering aan een zeer penibel jaar uit de Woerdense geschiedenis.

Je ziet hoe de Spanjaarden de stad Woerden omsingeld hebben. Zo wilden zij de bevolking uithongeren en dwingen tot overgave. Maar de Woerdenaren hadden zich goed voorbereid. en voorraden aangelegd. Bovendien wisten ze via een sluiproute toch extra voedsel binnen te loodsen. Van september 1575 tot augustus 1576 duurde de belegering.

Crowdfundingsactie voor restauratie

De maand van de geschiedenis is een goede aanleiding om dit bijzondere schilderij toch te tonen èn tegelijkertijd geld in te zamelen voor de restauratie.  Twee restauratoren hebben het schilderij onderzocht en elk een inschatting gemaakt van de benodigde maatregelen om het werk te restaureren. Inmiddels is duidelijk dat hier honderden uren (vak-)werk in gaat zitten! De schatting is dat zeker € 22.000,- nodig is om die opdracht te kunnen geven. Dat gaat het budget van het museum behoorlijk te boven.

Daarom lanceert het museum een actie i.s.m.  crowdfundingsplatform 'Voordekunst.nl'. Zeker met het oog op het naderende jubileumjaar 2022 (650 jaar stadsrecht) zou het fantastisch zijn als dit werk binnenkort weer toonbaar is voor toekomstige generaties.

Het schilderij is in het Stadsmuseum te zien van 2 oktober tot en met 18 november. Tijdens die weken worden er diverse activiteiten georganiseerd rondom het schilderij en het thema Verzet in Woerden in het algemeen.

Foto met dank aan AD Groene Hart - © Marnix Schmidt